top of page

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ГОЛОСУВАННЯ ГРОМАДЯН ЗА КОРДОНОМ ТА ШЛЯХИ ЙОГО РЕАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ.

  • Фото автора: Центр Формування Політики
    Центр Формування Політики
  • 20 бер. 2024 р.
  • Читати 25 хв

          Більшість країн світу вже прийняли законодавство, що стосується громадян, які перебувають за кордоном, та їх участі в національних виборах. Однак, активність цих виборців залишається низькою через складнощі з реалізацією їх виборчих прав. Відповідно законодавство різних країн змінюється, щоб усунути непотрібні перешкоди для голосування за кордоном, забезпечити більший доступ мігрантів до виборчого процесу і розширити засоби реєстрації та голосування.

Варто зазначити, що реалізація права громадян, які перебувають за кордоном, голосувати, є складним питанням. Потрібно враховувати різні умови здійснення цього права та способи, якими громадяни за кордоном можуть скористатися ним.

Дедалі більше урядів усвідомлюють потужний потенціал діаспори та приймають спеціальні заходи щодо використання цього потенціалу, особливо в сферах, де мігранти співпрацюють зі своєю країною походження, таких як консульські послуги, податки, перекази та інвестиції.

Важливим аспектом такої політики є створення умов для вираження волі громадян за кордоном, що дає мігрантам можливість брати участь у політичному житті своєї батьківщини, брати участь у рішеннях щодо використання їхніх доходів та інвестицій на батьківщині, зберігаючи зв'язки та почуття належності до свого народу.

Наприклад, Парламентська асамблея Ради Європи визнала необхідність надання рівних виборчих прав якомога більшій кількості громадян, які проживають за кордоном, і полегшення реалізації цього права шляхом організації поштового голосування, голосування в консульських установах або використання електронних засобів зв'язку.

Беручи до уваги, велику кількість громадян України, що проживають за кордоном, важливим та як ніколи актуальним є вдосконалення процедур голосування для цієї категорії осіб. Аналізуючи зарубіжний досвід держав, можна визначити можливі напрями досягнення цієї мети.


Канада



Питання реалізації активного виборчого права громадянами Канади, що проживають закордоном, актуалізувалось в останні роки. З 1993 р. діяла заборона на голосування громадянам Канади, що проживали поза межами держави понад 5 років. У зв’язку з цим двоє громадян – резидентів США подали позов до суду, скаржачись на порушення їхніх прав через неможливість проголосувати на парламентських виборах 2011. Справа Frank v. Canada дійшла до Верховного Суду, який постановив, що це обмеження суперечить Конституції. З того часу законодавство і організація виборчого процесу Канади зазнали змін, спрямованих на вдосконалення умов закордонного голосування.

Для громадян, що проживають за кордоном і хочуть проголосувати на виборах, функціонує Міжнародний реєстр виборців (далі – «Реєстр»). Включення до нього є підставою для закордонного голосування. До Реєстру можуть бути включені громадяни Канади старше 18 років на день виборів, що проживають поза Канадою, але певний час у своєму житті проживали на території Канади. Водночас, до Реєстру можуть подаватись і громадяни, що проживають в Канаді, але в день виборів будуть відсутні на території держави. Громадяни, включені до Реєстру, можуть голосувати на федеральних виборах, до-виборах та референдумах. Відповідальність за адміністрування Реєстру несе Головний виборчий офіцер.

Якщо особа, що має виборче право, проживає за кордоном, вона може податись на включення до Реєстру в будь-який момент і включається до нього на постійній основі на будь-які майбутні вибори.

Якщо особа проживає в Канаді, але буде відсутня на її території в день голосування, вона може подати заявку на включення в Реєстр лише після офіційного оголошення виборів і тільки на одне конкретне голосування, тобто на одноразовій основі.

Щоб бути включеним в Реєстр на постійній основі, громадянин має подати заявку до Elections Canada, позапартійної установи, відповідальної за адміністрування канадських федеральних виборів і референдумів. Це можна зробити трьома способами:

- Онлайн через офіційний веб-сайт Elections Canada;

- Завантажити форму заявки з офіційного веб-сайту в форматі PDF, роздрукувати, заповнити надіслати поштою чи факсом на визначену адресу;

- Зв‘язатись із Elections Canada і попросити надіслати форму заявки поштою.

До заявки додається один із таких документів:

  • Сторінки 2 і 3 закордонного паспорту Канади;

  • -Передній та задній бік посвідчення громадянина Канади (внутрішній

паспорт) чи ID-картки;

  • Свідоцтво про народження, що демонструє факт народження на

території Канади.

Особа має зазначити останню адресу проживання в Канаді перед тим, як вона

виїхала. Саме на підставі цієї адреси її включають до відповідного виборчого округу, до якого буде зараховуватись її голос. Цю адресу не можна змінювати після включення в Реєстр.

Після включення в Реєстр виборцю надсилають спеціальний виборчий бюлетень (далі – «спецбюлетень») на кожні оголошені вибори. Спецбюлетень відрізняється від ординарного виборчого бюлетеню на канадських виборчих дільницях: виборець обирає кандидата не шляхом позначення, а вписує його ім’я та прізвище власноруч, а також партійну приналежність у випадку наявності кандидатів з однаковими іменем та прізвищем. Особа вписує ім’я кандидата в спецбюлетень, заповнює декларацію, надіслану разом зі спецбюлетенем, кладе їх у запломбований конверт і надсилає поштою адміністраторові спеціальних виборчих процедур в Національному столичному регіоні не пізніше 18:00 за 6 днів до дня голосування. Альтернативний варіант: самостійно доставити його в Посольство Канади, Консульство Канади чи іншу визначену дипломатичну установу. Невчасне надсилання спецбюлетеня призводить до незарахування голосу.

Дистанційне голосування поштою – єдиний варіант волевиявлення, передбачений для громадян Канади, що проживають за кордоном. Класичного особистого голосування на території дипломатичних установ чи електронного голосування не передбачено. На останніх виборах (парламентські вибори 2021 р.) було розіслано 55,696 спецбюлетенів особам, включеним до Реєстру. З них 27,035 були повернуті вчасно і зараховані при підрахунку голосів, 221 були повернуті вчасно, але не

були враховані через помилки, 11,699 не були повернуті вчасно і не були враховані, 16,741 не були повернуті взагалі.


США



      Майже 3 мільйони громадян США, які проживають за кордоном, можуть голосувати — в багатьох випадках, навіть якщо такі особи ніколи не проживали в Сполучених Штатах Америки. Вони підпадають під дію Закону про голосування для представників збройних сил та громадян за кордоном (Uniformed and Overseas Citizens Absentee Voting Act, далі – «UOCAVA»), який передбачає можливість для членів військових формувань, членам їх сімей та громадян, які перебувають за кордоном, голосувати за кордоном на федеральних виборах.

     Очевидно, що голосування для громадян, які проживають за кордоном, має свої особливості та вимоги, які роблять процес складнішим, ніж для виборців всередині країни. Їм необхідно дотримуватися наступних етапів і правил, щоб проголосувати:

-       Оновлення реєстрації та запит виборчого бюлетеня: громадяни, які проживають за кордоном, повинні періодично оновлювати свою реєстрацію та вчасно клопотати про отримання виборчого бюлетеня. Цей процес вимагає певних формальностей і виконання правил, встановлених відповідним штатом США.

-       Дотримання правил відправлення і отримання документів: громадяни повинні дотримуватися правил свого штату щодо відправлення та отримання виборчих документів. Для цього може знадобитися використання технологій, які не є легкодоступними або ж призводить до тривалого часу поштової доставки.

-       Попереднє голосування: більшість громадян, які проживають за кордоном, повинні голосувати раніше, ніж місцеві виборці, щоб їх виборчі бюлетені змогли бути отримані до встановлених строків голосування.

В результаті, голосування для громадян, які проживають за кордоном, включає більше кроків та вимагає додаткових зусиль, але дотримання цих вимог є важливим, щоб забезпечити їх право на участь у виборчому процесі.

Важливим інструментом для того, щоб громадяни США за кордоном мали змогу брати участь у демократичному процесі і впливати на вибір своїх представників у владі є  Федеральна програма допомоги голосуванню (Federal Voting Assistance Program, далі– «FVAP»), що належить до Міністерства оборони США. Ця програма надає допомогу громадянам США, які перебувають за кордоном, а також військовослужбовцям та цивільним службовцям, щоб забезпечити їм можливість голосувати в американських виборах.

Головна мета FVAP - сприяння активній участі американських громадян, які перебувають за межами США, у виборчому процесі. Вона забезпечує громадянам доступ до інформації про процедуру реєстрації та голосування за кордоном, а також допомагає вирішувати питання, пов'язані з голосуванням, які можуть виникнути у зв'язку з їхнім місцем перебування.

FVAP надає різноманітні ресурси та інструменти, такі як онлайн-система реєстрації, інструкції щодо голосування поштою або електронним шляхом, а також контактні дані з консультантів, які готові допомогти з питаннями, що виникають на будь-якому етапі голосування.

Штат, у якому зареєстрований виборець, захищений законом UOCAVA, у виборах на федеральні посади, має дотримуватися наступних вимог:

-       Дозвіл на реєстрацію та запит відсутнього виборчого бюлетеня: Штат повинен дозволити громадянину США зареєструватись для голосування та запитати відсутній виборчий бюлетень, якщо запит надійшов не пізніше, ніж за 30 днів до дня виборів.

-       Часова доставка відсутнього виборчого бюлетеня: Штат повинен надіслати відсутній виборчий бюлетень заздалегідь, щоб його вчасно отримати, проголосувати та повернути. Зокрема, якщо запит надійшов не пізніше, ніж за 45 днів до дня виборів, штат повинен надіслати відсутній виборчий бюлетень вчасно.

-       Електронний доступ до виборчих матеріалів: Штат повинен дозволити запитати та отримати реєстраційну форму, запит відсутнього виборчого бюлетеня та порожній відсутній виборчий бюлетень електронно.

-       Можливість голосувати за допомогою Федерального виборчого бюлетеня на заміну: За певних умов громадянин США має право голосувати за допомогою Федерального виборчого бюлетеня на заміну, якщо він не отримали вчасно свій звичайний відсутній виборчий бюлетень.

-       Безкоштовний доступ до системи відстеження: Штат повинен забезпечити безкоштовний доступ до системи відстеження, що дозволяє перевірити, чи отримали виборчий бюлетень відповідні виборчі органи штату.

-       Прийняття дійсних проголосованих бюлетенів навіть без нотаріального посвідчення, а також якщо вони друкувалися на нестандартних аркушах або були відправлені у нестандартних конвертах.

За допомогою Федеральної анкети для виборців, що перебувають за кордоном (Federal Post Card Application, далі – «FPCA»), документу, який використовується громадянами Сполучених Штатів Америки, які проживають за кордоном, для реєстрації та голосування на виборах за кордоном, громадянин США отримує доступ до голосування на всіх федеральних виборах поточного року. Сучасні технології дозволяють отримати FPCA онлайн, заповнивши форму на веб-сайті FVAP.gov. Це зручний та швидкий спосіб, який ґрунтується на вимогах кожного конкретного штату. Після заповнення, виборець завантажує пакет PDF, роздруковує його, підписує та надсилає до виборчого органу. Також можна отримати паперову версію FPCA від посадовця з питань допомоги в голосуванні на військовій установці або в посольстві.

Виборчий орган обробляє FPCA для визначення відповідного бюлетеня, який буде надіслано. Для забезпечення прозорості та своєчасності, виборчі органи повинні надсилати відсутні бюлетені не пізніше, ніж за 45 днів до дня виборів. Саме цей крок дозволяє гарантувати, що  голос буде врахований у важливих подіях.

      Виборчий орган надсилає бюлетень, який виборець повинен заповнити та повернути. Тут важливо дотримуватися інструкцій та заходів, затверджених у штаті виборця, а також дотримуватися дати-дедлайну. Деякі штати можуть також вимагати використання конфіденційного конверта для заповненого бюлетеня. Якщо ж виборець не отримав відсутній виборчий бюлетень свого штату вчасно, він завжди має можливість скористатися Федеральним виборчим бюлетенем на заміну (Federal Write-In Absentee Ballot, далі – «FWAB»). Це федеральний бланк для поштового голосування, який використовується громадянами Сполучених Штатів Америки, які проживають за кордоном, і хочуть проголосувати на виборах у США, але не встигли отримати або надіслати Федеральну поштову заяву (FPCA) чи офіційний бюлетень для голосування. Цей альтернативний виборчий бюлетень є важливим інструментом для тих, хто хоче забезпечити свою участь у виборах навіть у разі непередбачуваних обставин.

FWAB дає можливість виборцям ручним способом заповнити та відправити голосувальний бюлетень до виборчих органів у США. Він дозволяє громадянам використовувати альтернативний метод голосування, якщо вони не мають доступу до офіційних виборчих документів або часу на їх отримання та повернення.

Закон UOCAVA дозволяє громадянам отримувати виборчі бюлетені електронним шляхом (електронна пошта, факс або веб-сайт). Двадцять штатів вимагають повернення бюлетенів поштою.

Чотири штати дозволяють подачу бюлетенів через безпечні веб-сайти: Аризона, Колорадо, Місурі та Західна Вірджинія. Проте, у 2019-2020 роках дослідники виявили незахищеність онлайн-систем голосування, використовуваних для UOCAVA, таких як Voatz та Democracy Live.

Чотири штати, які дозволяють голосування онлайн, та інші 27 штатів мають суміш правил для повернення бюлетенів поштою, електронною поштою чи факсом: Аляска, Каліфорнія, Делавер, Округ Колумбія, Флорида, Гаваї, Індіана, Айова, Канзас, Луїзіана, Мейн, Массачусетс, Міссісіпі, Монтана, Небраска, Невада, Нью-Джерсі, Нью-Мексико, Північна Кароліна, Меріленд, Оклахома, Орегон, Род-Айленд, Південна Кароліна, Техас (у разі небезпеки), Юта та Вашингтон.

      Стаття 1, розділу 4, Конституції США зазначає, у частині, що "Час, місце та спосіб проведення виборів ... повинні бути визначені в кожному штаті законодавчим органом цього штату." Таким чином, рекомендації Виборчої комісії США (EAC) щодо технології голосування є добровільними. Кожен штат вільний встановити власний закон, передбачивши веб-сайтове інтернет-голосування як для своїх виборців, що перебувають за кордоном, так і для внутрішніх виборців. Проте, загроза хакерських атак (як це було з електронними машинами), зовнішнього впливу на результати виборів США, не дає можливості впровадити повноцінне голосування виключно за допомогою мережі Інтернет.


Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії

 



Громадяни Великої Британії, які проживають за кордоном, тепер мають розширені можливості брати участь у парламентських виборах. Ця категорія виборців відома як "виборці з-за кордону"

За останні роки інтерес виборців з-за кордону до участі у виборах зростав. Після початку кампанії реєстрації перед загальними виборами 2015 року та референдуму 2016 року щодо членства Великої Британії в Європейському Союзі, кількість зареєстрованих виборців з-за кордону значно збільшилась. Зокрема, на загальних виборах 2017 року було зареєстровано рекордні 285 000 виборців з-за кордону.

На загальних виборах у грудні 2019 року було зареєстровано 233 000 виборців з-за кордону. Пізніше ця кількість знизилася до 105 000 у грудні 2021 року, оскільки кількість зареєстрованих зазвичай зменшується між виборами. Багато з них не оновлюють свою реєстрацію у роки, коли не очікується жодних виборів.

Виборці з-за кордону можуть бути зареєстровані для голосування у виборчому окрузі, де вони були зареєстровані до виїзду з Сполученого Королівства. Важливо відзначити, що реєстрацію необхідно оновлювати щорічно протягом перших 15 років після виїзду. Однак, ті громадяни, які покинули Велику Британію більше 15 років тому, не мають права на реєстрацію для голосування з-за кордону.

Громадяни, які ніколи раніше не були зареєстровані для голосування до виїзду, наразі також не мають права бути виборцями з-за кордону, незалежно від тривалості їхнього перебування за кордоном. Винятком є діти, які виїхали з території Великої Британії до досягнення віку реєстрації; вони можуть використовувати адресу реєстрації одного з батьків або опікуна.

Законодавчі зміни, пов'язані з правами виборців з-за кордону, були внесені Актом про вибори 2022 року, який отримав санкцію Королівської особи 28 квітня 2022 року. Однією з ключових змін є скасування обмеження на реєстрацію виборців з-за кордону після 15 років проживання поза Великою Британією.

Варто відзначити, що не всі аспекти нових положень будуть негайно впроваджені. Для багатьох змін потрібні додаткові допоміжні законодавчі акти. Очікується, що вже у 2024 році новостворені виборці з-за кордону матимуть можливість взяти участь у виборах.

Плановані зміни в законодавстві нададуть можливість реєстрації близько 3,5 мільйона громадян Сполученого Корлівства, які проживають за кордоном. Це значущий крок у напрямку посилення участі громадян у демократичних процесах країни та забезпечення їхніх прав на голосування.

На сьогодні, для того, щоб стати виборцем з-за кордону, громадянин має відповідати таким вимогам:

-       Він мусить бути громадянином Великої Британії та досягнути 18 років на день голосування

-       Він має бути зареєстрованим в реєстрі виборців парламентських виборців до виїзду з Великої Британії.

-       Запис у цьому реєстрі має бути не старше 15 років.

Виборці з-за кордону можуть голосувати поштою або через повіреного (проксі). Якщо громадянин Великої Британії обирає голосування поштою, він повинен подати відповідну заявку. Така заявка може бути подана для конкретних виборів в певний день; певного періоду виборчого процесу; постійного голосування поштою.

           Якщо заявка на голосування поштою успішно оброблена, виборцю надсилається комплект для голосування поштою. При голосуванні поштою, необхідно виконати такі кроки: заповнити бюлетень у таємниці, заповнити заяву для голосування поштою, покласти заповнений бюлетень і заяву у надані конверти, самостійно заклеїти конверт.

Необхідно максимально швидко відправити свій бюлетень поштою, щоб гарантувати врахування голосу. У разі затримки відправки, є можливість особисто здати свій бюлетень до місцевої виборчої дільниці до 22:00 в день голосування.

Якщо змінюється адреса проживання або виборець перебуватимете далеко від дому під час надходження поштового пакета для голосування, він повинен подати нову заявку для голосування поштою.

Якщо громадянин Великої Британії бажає скасувати голосування поштою, він має зв'язатися з відповідними органами та подати заяву, в якій вказує своє повне ім'я та адресу, а також включає заяву про скасування голосування поштою.

Важливо мати на увазі, що голосування поштою може бути скасовано не пізніше ніж за 11 днів до дня виборів.

Громадянин Великої Британії, який перебуває за кордоном і не може особисто взяти участь у виборах чи референдумі, має можливість скористатися процедурою голосування за довіреністю (проксі). Він може обрати особу, зареєстровану для голосування та маючу право на той самий тип виборів, що і він. Для цього, громадянин Великобританії повинен подати заявку на голосування за довіреністю, яку необхідно подати не менше ніж за 6 робочих днів до дня виборів або референдуму.

Вибраний проксі отримає лист з підтвердженням та інструкціями щодо голосування за вас. Заповнені заявки на голосування за довіреністю можна надіслати електронною поштою або звичайною поштою до відповідного органу, відповідального за вибори чи референдум.

     Заявки на голосування поштою або призначення повіреного можна подавати електронною поштою або поштою відповідному відділу виборчих послуг.


Молдова



Вибори за кордоном є важливою складовою демократичного процесу Молдови, дозволяючи громадянам, що проживають за межами країни, активно брати участь у прийнятті рішень щодо майбутнього своєї батьківщини. Приблизно мільйон молдован проживає та працює за кордоном, переважно в Європі, Північній Америці та Росії, з загальною кількістю населення 2,7 мільйона – їх голоси можуть вплинути на баланс політичних сил. З року в рік діаспоряни проявляють зростаючий інтерес до голосування.

На виборах Президента у 2020 році, де прозахідна кандидатка Мая Санду впевнено перемогла чинного президента Ігоря Додона, у другому турі виборів, близько 16% голосів було віддано виборцями за кордоном (до прикладу, у другому турі виборів президента України 2019 року лише 0,3% голосів було зарубіжними). Загалом, з 943 тис. голосів, підтримавших Маю Санду, 243,6 тис. голосів були віддані діаспорою, тоді як Ігор Додон отримав лише 18,5 тис. з 690,6 тис. голосів, які надійшли від діаспори. Різниця між кандидатами, не враховуючи голоси діаспори, становила лише 27,3 тис. голосів. Варто відзначити, що в другому турі діаспора проявила рекордну активність, віддаючи 16,4% всіх голосів (263 тис. з 1,6 млн) за межами країни. Це стало можливим завдяки гнучким правилам виборів за кордоном.

Незважаючи на те, що громадяни Молдови можуть взяти участь у виборах, перебуваючи за кордоном, виключно особисто на виборчих дільницях, законодавство Молдови, згідно статті 31 Виборчого кодексу Молдови, передбачає, можливість організації виборчих дільниць не тільки у посольствах та консульствах. Голосування може організовуватись в приміщеннях, знайдених і орендованих місцевою громадою. На попередніх виборах президента Молдови було відкрито додатково 139 виборчих дільниць у 36 країнах світу. Ця гнучкість є вирішальним фактором, оскільки дозволяє відкривати виборчі дільниці саме там, де проживає велика діаспора, незалежно від столиці держави, і в більшій кількості, ніж кількість  дипломатичних представництв.До прикладу, у Італії на цих виборах відкрили 31 дільницю, а не три, як було б, якщо б відкривали їх тільки в посольствах і консульствах.

Також спрощує процес участі у виборах громадян Молдови, що перебувають за кордоном, положення статті 92 Виборчого кодексу Молдови, де вказано, що у разі створення виборчих дільниць за кордоном громадяни Республіки Молдова, які в день виборів перебувають за кордоном і з різних причин не зареєструвалися заздалегідь, можуть реалізувати своє право голосу на будь-якій виборчій дільниці, утвореній за межами країни.

Для здійснення голосування, громадяни Молдови повинні пред'явити відповідні документи. Вони можуть скористатися закордонним паспортом громадянина Молдови, паспортом громадянина Молдови. Можуть бути використані також паспорти громадянина Республіки Молдова, строк дії яких минув.

На виборчих дільницях, розташованих за межами Республіки Молдова, громадяни, які голосують, зобов'язані заповнити особистий акт про особисту відповідальність. Цей акт підтверджує їх зобов'язання утримуватися від множинного голосування і ознайомлення з кримінальною відповідальністю у разі порушення цього зобов'язання.

З метою забезпечення максимальної участі виборців, Виборча комісія може прийняти рішення про продовження тривалості голосування не більше, ніж на дві години. Це дозволяє виборцям, які стоять у черзі на відповідній виборчій дільниці, здійснити свої права. При цьому, районна виборча комісія та Центральна виборча комісія повинні бути повідомлені про таке подовження.

Такі правила та положення сприяють більшій участі громадян Молдови за кордоном у виборчому процесі та дозволяють їм з легкістю реалізувати своє право голосу незалежно від їхнього місця перебування. Це стає важливим кроком у підтримці демократії та представництва в країні, а також дає можливість громадянам впливати на майбутнє своєї батьківщини з-за кордону.

Також, у Молдові збільшується інтерес до електронного голосування, яке може стати альтернативою традиційному голосуванню на виборчих дільницях. Незважаючи на те, що система електронного голосування не увійшла до нового Кодексу про вибори, Центральна Виборча Комісія Молдови (далі – «ЦВК») не збирається відмовлятися від її впровадження. Голова ЦВК, Анжела Караман, повідомила, що комісія затвердила концепцію голосування через інтернет і вже розробляє план дій та технічне завдання для системи.

За словами Караман, після розробки програмного забезпечення, систему електронного голосування будуть протестувати та проводити аудит. І лише після цього вирішать, чи буде вона впроваджена на місцевих виборах, які плануються восени цього року. Очікується, що електронне голосування стане додатковою альтернативою до традиційного голосування на виборчих дільницях, але не замінить його повністю. Кожен виборець може обирати, яким способом голосування скористатися.

Віце-прем'єр із питань цифровізації, Юрій Цуркану, вважає, що електронне голосування в Молдові дійсно необхідне, особливо з урахуванням того, що багато молдовських громадян перебувають за кордоном. Система електронного голосування може надати їм зручну можливість взяти участь у виборах незалежно від географічного розташування.

При правильному підході та ретельній підготовці, система електронного голосування може стати додатковим інструментом у підтримці демократичних засад та забезпеченні рівних можливостей участі у виборах для всіх громадян Молдови.


Естонія




  Естонія є однією із провідних країн у питаннях реалізації активного виборчого права своїми громадянами. Громадяни Естонії, які проживають за кордоном, мають кілька варіантів для голосування на виборах, що забезпечує їм активну участь у демократичному процесі своєї країни.

        Закордонні естонці мають можливість особисто проголосувати на виборах у найближчому до них Посольстві Естонської Республіки або консульстві. Перед виборами, дипломатичні представництва Естонії розміщують інформацію про дати та час проведення голосування. Громадяни можуть з'явитись у вказаний час і взяти участь у виборчому процесі.

Як постійно проживаючі, так і тимчасово перебуваючі за кордоном виборці, які не голосували поштою, можуть проголосувати в представництві за кордоном.

Голосування в представництві за кордоном має бути організовано протягом не менше двох днів протягом періоду з 15-го по 10-й день перед днем виборів. Час голосування у кожному представництві за кордоном опубліковується на веб-сайті Міністерства закордонних справ та веб-сайті виборів, а також у виборчому бюлетені.

Під час голосування за межами країни виборець повинен пред'явити особовий документ особі, що організовує голосування, для отримання виборчого бюлетеня. Право голосу встановлюється на підставі особистого коду. Якщо громадянин, що проживає за кордоном, не зареєстрований у списку виборців, йому необхідно, крім особового документа, пред‘явити документ, що підтверджує його право голосувати.

В представництві за кордоном виборцю видають виборчий бюлетень, два конверти та список кандидатів. При отриманні виборчого бюлетеня виборець ставить підпис, а в електронному списку виборців поруч з його ім'ям робиться відмітка про голосування.

Після заповнення виборчого бюлетеня виборець складає бюлетень у внутрішній (менший) конверт, виданий членом окружної комісії, а потім кладе менший конверт в зовнішній (більший) конверт. На зовнішньому конверті зазначаються ім'я, особовий код і, у випадку з виборами в Рійгікогу, номер виборчого округу постійно проживаючого за кордоном виборця. Особа, що організовує голосування, може, за потреби, допомогти з заповненням конверта.

Якщо виборець тимчасово перебуває за кордоном, то на конверті зазначається його ім'я, особовий код і адреса відповідно до реєстру населення станом на 30 днів до дня виборів. Ці виборчі бюлетені відправляються до Естонії, де вони будуть зараховані для визначення результатів голосування.

Якщо громадяни Естонії, що перебувають за кордоном, не можуть проголосувати особисто, вони можуть звернутися до Посольства або консульства і клопотати про отримання виборчого бюлетеня поштою не пізніше, ніж за 30 днів до дня проведення виборів. Після заповнення виборчого бюлетеня виборець кладе його у внутрішній (менший) конверт, який отримав поштою, а потім поміщає менший конверт у зовнішній (більший) конверт. На зовнішньому конверті виборець записує своє ім'я, особовий код і, у випадку з виборами в ПарламентЕстонської республіки (Рійгікогу), номер свого виборчого округу. Виборчий бюлетень в конверті відправляється в представництво за кордоном. Виборчий бюлетень повинен надійти до представництва за кордоном до зазначеного терміну, оскільки до дня виборів виборчий бюлетень повинен надійти до Естонії. Витрати на доставку виборчого бюлетеня до представництва за кордоном несе виборець.

Після отримання виборчих бюлетенів, дипломатичне представництво робить відмітку про голосування у списку виборців на підставі виборчого бюлетеня, отриманого до визначеної дати.

 Естонія відома своїм високим рівнем цифрової технології та кібербезпеки, що дозволяє забезпечити безпечне електронне голосування. У жовтні 2005 року Естонія стала першою країною в світі, яка легально впровадила голосування через Інтернет як один із засобів подання голосів на виборах місцевих органів влади. Ця система успішно пройшла реальні випробування та була визнана ефективною. У 2007 році Естонія знову пішла уперед і стала першою країною в світі, яка надала своїм виборцям можливість голосувати через Інтернет на парламентських виборах. Цей новий крок у розвитку електронного голосування був зустрінутий з великим ентузіазмом та зацікавленістю як національного, так і міжнародного співтовариства.

З плином часу популярність голосування через Інтернет в Естонії тільки зростала. На парламентських виборах 2019 року кількість голосів, поданих через Інтернет, досягла рекордних 247 232, що становило 43,8% від загальної кількості голосів. Таким чином, електронне голосування стало значущою та бажаною опцією для багатьох естонських виборців.

Продовжуючи успішну традицію, на парламентських виборах 2023 року кількість голосів, поданих через Інтернет, продовжувала зростати, досягнувши рекордних 312 181 голосів, що становить 51,1% від загальної кількості голосів. Це слугує яскравим доказом того, що електронне голосування стає все більш популярним серед естонських виборців. Цікаво, що згідно з результатами традиційного паперового голосування, консервативна партія EKRE (Консервативна народна партія Естонії) повинна була стати переможцем з майже 26% голосів, залишивши реформістську партію на другому місці з 19,7%. Проте, електронні результати змінили баланс сил на протилежний. Партія реформістів перетворилася на абсолютного переможця з 31,2%, тоді як партія EKRE опустилась на друге місце з 16,1%. Це демонструє велику роль електронного голосування в сучасному виборчому процесі та його вплив на кінцевий результат виборів.

Як і громадяни, що проживають всередині країни, закордонні естонці можуть скористатись можливістю електронного голосування. Це забезпечує їм можливість зареєструватись для електронного голосування через Інтернет та голосувати з будь-якого місця, де є доступ до Інтернету.

Електронне голосування розпочинається у понеділок на останньому тижні до дня виборів і закінчується в суботу. Для здійснення електронного голосування, виборець повинен мати комп'ютер з доступом до Інтернету та особистий ідентифікаційний документ з дійсними сертифікатами, такими як ID-карта, mobiil-ID або електронно-цифрове посвідчення особи з PIN-кодами.

Для того, щоб проголосувати електронно, необхідно завантажити додаток виборця на комп'ютер. Після автоматичної перевірки права виборця голосувати, додаток показує список кандидатів. Після здійснення вибору, додаток зашифровує голос виборця, і після підтвердження цифровим підписом, передає його на сервер збору голосів. Одночасно, незалежна служба реєстрації ставить часовий штемпель, що дозволяє перевірити, чи всі голоси були передані збирачу.

Виборець може перевірити правильність передачі та отримання голосу за допомогою окремого додатка для смарт-пристроїв.

Електронний голос шифрується за допомогою відповідного криптоалгоритму, який визначає Державна служба з організації виборів перед кожними виборами. Для розшифрування голосу потрібний ключ відкриття голосів, доступ до якого мають тільки члени Республіканської виборчої комісії.

Під час електронного голосування виборець має можливість змінити свій голос необмежену кількість разів. Зараховується голос, який був відданий останнім. Усі попередні варіанти анулюються. Якщо виборець проголосував як електронно, так і за допомогою паперового бюлетеня, зараховується тільки вибір, зроблений на дільниці.

У разі електронного голосування виборець опиняється у відмінній ситуації порівняно з голосуванням на виборчому дільниці, оскільки електронний голос можна змінити, а голос в паперовому бюлетені - ні. Це породжує питання, чи має виборець перевагу в разі електронного голосування порівняно з тими, хто голосує за допомогою інших методів. У 2005 році це питання було розглянуто Вищим Судом, який прийшов до висновку, що при електронному голосуванні, незважаючи на можливість повторного голосування, виборець не має більшої можливості вплинути на результати виборів порівняно з тими, хто користується іншими видами голосування. Електронний голос, який був відданий, зараховується як один голос. З точки зору результату виборів, він не є більш впливовим, ніж голоси виборців, які використовують інші способи голосування.

Підрахунок електронних голосів та перевірка результатів проводиться Державною службою з організації виборів увечері в день виборів. Процедура є відкритою і здійснюється в присутності спостерігачів і членів Республіканської виборчої комісії.

При підрахунку електронних голосів здійснюються такі дії:

-       Анульовуються всі електронні голоси, які підлягають анулюванню через зміну голосу.

-       Особисті дані (цифровий підпис) відокремлюються від електронних голосів. Голоси підраховуються в анонімному вигляді. Електронний голос містить лише ідентифікатор виборів та реєстраційний номер кандидата.

-       Електронні голоси відкриваються за допомогою ключа відкриття голосів. Доступ до ключа розподіляється між членами Республіканської виборчої комісії.

-       Здійснюється підрахунок голосів і встановлюється кількість голосів, відданих кандидатам.

-       Результати голосування вносяться в інформаційну систему виборів.

Результати електронного голосування оприлюднюються ввечері в день виборів, так само, як і результати голосування за допомогою паперових бюлетенів.

Після підрахунку електронних голосів (зазвичай, на наступний день) проводиться перевірка цілісності електронних голосів. Простіше кажучи, здійснюється повторний підрахунок електронних голосів. Для забезпечення можливості публічного контролю підрахунку голосів, електронні голоси перемішуються і їх послідовність змінюється. Вони повинні бути перемішані таким чином, щоб розшифрування введених і отриманих даних давало один результат. Під час аудиту даних аудитор також переконується в цілісності електронної урни, анулюванні повторних голосів та правильності анонімізації голосів. Спостерігачі можуть проводити аналогічні процедури контролю на тих же підставах, що і аудитор.


Франція

 



Французьке виборче законодавство передбачає можливість закордонного голосування на виборах Європейського Парламенту, Президента Франції, Парламенту Франції та на референдумах. Окрім того, існує спеціальний виборний орган, що представляє громадян Франції, які проживають закордоном – Асамблея закордонних французьких громадян (далі – «Асамблея»). Для закордонного голосування утворено 11 виборчих округів, що дуже відрізняються за розмірами і кількістю держав, включених до округу. Наприклад, округ №1 включає Канаду та США, округ № 6 – Ліхтенштейн і Швейцарію, округ № 10 – 48 держав з Центральної, Східної та Південної Африки і Близького Сходу, округ № 11 – 49 держав, зокрема, Україну, Білорусь, Росію, Молдову, держави Океанії та більшість азійських держав.

Для закордонного голосування громадяни Франції мають зареєструватись у консульському виборчому реєстрі (далі – «Реєстр»). Це можна зробити онлайн на офіційному веб-сайті або особисто в Посольстві Франції у відповідній країні.

Для реєстрації онлайн необхідно завантажити ID-картку або закордонний паспорт, актуальну фотографію (не пізніше 6 місяців), підтвердження проживання закордоном. Для фізичної реєстрації необхідно надати аналогічний пакет документів до Посольства Франції у відповідній державі. Реєструватись можна в будь-який момент, однак для участі в голосуванні це потрібно зробити не пізніше, ніж шоста п’ятниця перед першим туром голосування.

Громадянам Франції, що проживають закордоном, доступно 4 різних варіанти голосування на виборах.

Для особистого голосування необхідно зареєструватись у консульському виборчому списку та надати документ, що посвідчує особу. За декілька тижнів до дня голосування особа отримує листа з запрошенням на дільницю електронною чи звичайною поштою. На виборчій дільниці (посольство, консульство, інша визначена дипломатична установа) потрібно пред’явити документ, що посвідчує особу (з фотографією) та, за можливості, ідентифікатор виборця. Також релевантними є такі документи, як ID-картка, закордонний паспорт, медичний страховий документ, посвідчення водія та інші (список регулярно оновлюється).

Голосування через представника передбачає наділення третьої особи правом голосування від імені виборця (далі – «представник»). Такий механізм діє як всередині Франції, так і на закордонних округах. Він потребує оформлення довіреності.

Процедура оформлення довіреності різниться залежно від того, чи зареєстрований представник, у тому ж виборчому списку на відповідному закордонному окрузі, що і довіритель. Якщо ні, то це можливо зробити через електронний сервіс «Довіреність», заповнивши заявку, в якій вказується дата народження, ідентифікатор виборця, ім’я, прізвище і місце реєстрації представника. Після заповнення заявки довірителю надходить повідомлення на електронну пошту з запрошенням на прийом в Посольство чи консульство, де він має особисто підтвердити бажання уповноважити представника. Також це можна зробити, заповнивши спеціальну форму на сайті «Довіреність», роздрукувати її, записатись на прийом до Посольства, консульства чи іншої визначеної дипломатичної установи та узгодити довіреність особисто.

Якщо представник зареєстрований у виборчому списку того ж округу, що і довіритель, електронної форми оформлення довіреності не передбачено.

Право на видачу довіреності для голосування надається кожному громадянину Франції, що не зможе взяти участь у голосуванні. Жодних підтверджень обставинам, які заважають це зробити, не вимагається.

Представником може бути будь-яка особа з правом голосу. На одну людину може бути оформлено не більше трьох довіреностей, при цьому лише одна з них може бути видана для голосування на території Франції. Таким чином, теоретично, представник закордоном може голосувати від імені трьох виборців.

Довіреність може надаватись на конкретні вибори чи референдум – у такому випадку в ній зазначається дата голосування та кількість турів, на яку надається довіреність. На різні тури можна надати довіреності різним особам. Якщо в один день відбувається декілька різних голосувань, довіреність має діяти на кожне з них. Окрім цього, можна оформити довіреність на визначений період для участі в будь-яких голосуваннях, однак цей строк не може перевищувати 3 роки.

Водночас, оформлення довіреності на голосування не забороняє виборцеві самостійно взяти участь у голосуванні. Для цього можна або завчасно скасувати довіреність або проголосувати раніше за свого представника.

Представникам не надсилається жодна інформація чи пакет документів для голосування – це відповідальність довірителя. Він має самостійно з’ясувати адресу виборчої дільниці, деталі голосування та необхідні документи і надати їх представнику. Представник має з’явитись на дільницю, надати посвідчення особи та проголосувати за стандартними правилами.

Щоб взяти участь в онлайн-голосуванні, громадянину Франції необхідно бути включеним в реєстр і надати до нього відповідний номер телефону та електронну пошту. Рекомендується не надавати електронні адреси і номери телефонів, що використовуються декількома людьми одночасно.

Напередодні дня голосування громадянам надсилається логін на електронну адресу та пароль через СМС, які необхідно використати для реєстрації на спеціальному виборчому інтернет-порталі. Логін і пароль дійсні лише протягом одного туру виборів (якщо вони відбуваються в декілька турів), на наступний аналогічним шляхом надсилаються інші.

Отримання паролів через СМС, в теорії, може викликати певні труднощі через особливості роботи різних мобільних операторів за кордоном. Тим не менш, частка отриманих повідомлень під час тестування у 2022 р. склала понад 90%, що було оцінене як «задовільно». У випадках неможливості отримання паролю передбачена процедура повторного надсилання, однак у разі другої помилки виборцю пропонується скористатись фізичними методами голосування. Під час виборів 2022 р. також функціонував спеціальний центр підтримки «онлайн-виборців», що надавав консультації через електронну пошту протягом періоду роботу виборчого порталу.

За результатами виборів 2022 р. в електронному голосуванні взяло участь 250,566 виборців, що становить 21,62% від зареєстрованих у реєстрі громадян, що надали свої номери телефонів та електронні адреси, та 17,34% від усіх зареєстрованих закордонних виборців.

Для голосування поштою необхідно бути зареєстрованим у консульському виборчому списку та зробити запит до відповідної дипломатичної установи на голосування поштою. Активація можливості голосування поштою не зобов’язує виборця голосувати саме в такий спосіб, а лише надає йому відповідну опцію в разі потреби. Водночас, у деяких країнах поштові засоби зв’язку можуть не мати спроможностей забезпечити швидку доставку листів, тому самі французькі дипломатичні установи рекомендують громадянам у таких випадках користуватись довіреністю, а не поштовим голосуванням.

Після схвалення запиту на голосування поштою, виборцеві в день голосування надсилаються матеріали, що включають бюлетені, виборчий конверт (кольоровий), ідентифікаційний конверт (білий) та конверт для повернення. Виборець має заповнити бюлетень, скласти його в виборчий бюлетень, запломбувати, скласти виборчий конверт до ідентифікаційного конверту, заповнити ідентифікаційний конверт, скласти його в конверт для повернення і запломбувати.

Пакет надсилається до визначеної адреси. Часові обмеження можуть різнитись залежно від регіону та місцевих особливостей (відстані, надійність поштових послуг тощо).


ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ

Згідно з даними українського МЗС, станом на 21 червня 2023 року за кордоном перебувають 8 мільйонів 177 тисяч українців. Це фактично 20% від кількості населення, яке фіксувалося до 24 лютого 2022 року.

Під час першого туру президентських виборів 2019 року у Закордонному виборчому окрузі, який налічував 552 357 виборців (загалом 35 595 041 громадян мали право голосу, що становило приблизно 1.5% від загальної кількості виборців), було встановлено 101 виборчі дільниці в 72 країнах світу. З них 5 дільниць були у Німеччині, по 4 - у США (де проживає близько 1 млн українців), Польщі та Італії, по 3 - у Канаді, Іспанії, Туреччині та Китаї. Генеральне консульство України в Мілані було єдиним місцем у Закордонному виборчому окрузі, де приміщення для голосування обслуговувало дві виборчі дільниці.

Закордонний виборчий округ відрізнявся від внутрішніх округів низькою явкою виборців (приблизно 10-15%, у порівнянні з понад 50% на території України). Особливо це стосувалося країн з великою територією та великою кількістю виборців, де багато з них не мали можливості дістатися до місця голосування через великі відстані. Ті виборці, які вирішували проголосувати, повинні були двічі відвідати дипломатичну установу - спочатку для реєстрації, а потім для голосування.

У президентських виборах 2019 року у Закордонному виборчому окрузі проголосували 55 031 виборців з 435 046, хоча в державних реєстрах зареєстровано близько 6 мільйонів українських громадян, що перебувають за кордоном. Таким чином, близько 1% українських громадян за кордоном взяли участь у виборах. Багато українців, які перебувають за кордоном, не включаються до списків виборців через складну процедуру та з метою приховати своє перебування від української влади. Ті, хто все ж вирішує голосувати, повинні подати заяву на внесення до списку виборців на закордонній дільниці або стати на консульський облік. Однак це часто вимагає особистого відвідування дипломатичної установи, що є складною та коштовною процедурою, особливо для громадян, які живуть далеко від неї.

На додаток до цього, великі черги перед приміщеннями для голосування у країнах з великою українською діаспорою, також вносять ускладнення у процес голосування. У багатьох випадках виборці мають чекати в чергах кілька годин, а деякі можуть навіть не встигнути проголосувати до закриття дільниці.

Закордонний виборчий округ відрізняється низькою явкою виборців, обмеженою доступністю до приміщень для голосування через великі територіальні розміри та велику кількість виборців, а також складністю процедури внесення до списку виборців.

Отже, для забезпечення виборчих прав українських громадян, які проживають за кордоном, і урахування світових тенденцій, необхідно внести гнучкі зміни до виборчого процесу, використовуючи організаційні та фінансові ресурси діаспори. Для цього можна застосувати наступні заходи:

•            Збільшити кількість виборчих дільниць, відповідно до міст, де розташовані українські громади за кордоном, не прив'язуючись до консульських установ. Розглянути можливість створення тимчасових виборчих дільниць в українських культурних та освітніх центрах, релігійних установах, організованих громадами українців за кордоном.

•            Розглянути можливість встановити період голосування для закордонних виборців кілька днів до офіційної дати виборів.

•            Надати можливість продовжити роботу виборчих дільниць за кордоном на встановлений час (година-дві) для надання можливості проголосувати за умови наявності великої кількості голосуючих.

•            Запровадити поштову або електронну реєстрацію виборців за кордоном.

•            Дозволити таким особам бути включеними до виборчих списків в день голосування додатково на підставі паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

•            Створити інформаційну платформу для громадян, що перебувають за кордоном, з доступним поясненням алгоритмів голосування та постійною підтримкою з боку держави.

Також логічним наступним кроком може стати запровадження поштового та/або електронного голосування з використанням ідентифікаційних документів з електронними носіями біометричної інформації. Це питання вже неодноразово ставало предметом публічної дискусії. Стрімкий розвиток Дії вказує на те, що влада серйозно розглядає можливість використання цифрової платформи як одного із способів голосування. Однак, існує низка ризиків, не останній з яких - захист даних на налагодження безперебійної роботи системи. Нещодавний збій роботи мереж Київстару та збій голосування під час національного відбору “Євробачення-2024” у ДІЇ показали, що небезпека захисту зв‘язку та інформації є небезпідставною.

Беручи до уваги цей підхід, досягнення в інших країнах, настрої громадськості та зміни у поведінці виборців, Україні слід розпочати дослідження, вивчення та тестування онлайн-голосування, голосування поштою. Те, що допомогло іншим механізмам голосування, окрім як особистого голосування, досягти результатів, є кілька років розробки і експериментів, які не відбулися б, якби посадовці просто обговорювали можливість випробувань чи впровадження на виборах. Ці механізми розвивалися на основі використання громадськості, оцінки політики та технологій, роботи з експертами.    

Українському законодавцеві необхідно визначити цілі впровадження онлайн-голосування та цілі випробування. Відповіді на ці питання визначать, чи бажане впровадження онлайн-голосування в Україні та як розробити та структурувати підхід до цього.   

             Також слід залучити громадськість та експертів з виборчих технологій до процесу випробування, провівши перед тим обов‘язково пілотний проект електронних виборів. Це сприятиме переконанню, що рішення про впровадження онлайн-голосування ґрунтуються на найкращих наявних доказах і призводять до ухвалення рішень відкритим і прозорим способом. Також це сприятиме отриманню широкої підтримки для впровадження цієї технології, яка є ключовим фактором успіху. Серед методів залучення громадськості та експертів можуть бути такі заходи, як публічні консультації, організовані форуми, проведення експертних оцінок та співпраця з недержавними організаціями. Важливо також здійснювати двосторонню комунікацію з виборцями, щоб забезпечити широке розуміння і підтримку процесу. Залучення фахівців у сфері виборчих технологій, таких як експерти з кібербезпеки, спеціалісти з електронного голосування та інші професіонали, також допоможе оцінити технічні аспекти та заходи безпеки.

Після завершення кожного етапу випробування слід проводити ретроспективний огляд та оцінку результатів. Це дозволить оцінити успішність та виявити проблеми, які виникають у процесі. Ключовим елементом оцінки є зворотний зв'язок з учасниками випробування та громадськістю загалом, що дозволить зібрати необхідні дані та сприятиме покращенню процесу.

Експертна оцінка повинна охоплювати технічні, політичні, правові, соціальні та етичні аспекти. Вона має допомогти у розумінні, як онлайн-голосування може вплинути на демократичний процес, доступність, безпеку та забезпечення довіри до виборчої системи.

Перед впровадженням онлайн-голосування на виборах Україна повинна ретельно оцінити заходи з кібербезпеки та захисту даних, щоб запобігти можливим атакам та забезпечити безпеку виборчої системи. Важливо створити стійку та надійну технологічну інфраструктуру та забезпечити заборону несанкціонованого доступу до голосування та виборчих даних.

Для того, щоб забезпечити довіру до онлайн-голосування, важливо розробити засоби для перевірки голосів, які дозволять виборцям переконатись у тому, що їх голос зарахований правильно.

При впровадженні онлайн-голосування слід забезпечити доступність даних технологій для усіх виборців, виділяючи ресурси на розвиток та поширення необхідних технологій та підтримку для певних груп громадян. Таким чином, онлайн-голосування стане інклюзивним для всіх громадян України.

Україні необхідно застосовувати міжнародні стандарти та найкращі практики в галузі онлайн-голосування, зокрема стандарти Ради Європи та інших міжнародних організацій. Це допоможе забезпечити відповідність найвищим стандартам демократії, безпеки та довіри.

Ці заходи сприятимуть належному забезпеченню виборчих прав українських громадян за кордоном і підтримці їхньої активної участі у виборчому процесі як загалом, так і в умовах сьогодення, коли багато українців вимушено покинули територію України через розв‘язану Російською Федерацією повномасштабну війну.

.





 
 
 

Comments


bottom of page